We moeten onze kinderen weer de liefde voor taal bijbrengen


Liefde voor taal 


In het artikel van Michiel Wils wordt een urgent probleem in het taalonderwijs aangekaart: de verschuiving van focus naar louter functionele taalvaardigheden, ten koste van de liefde voor de taal zelf. Volgens Wils heeft het curriculum, met zijn vage leerdoelen en gebrek aan aandacht voor literatuur, ervoor gezorgd dat leerlingen geen boeken meer lezen en hun culturele en taalkundige bagage verliezen. 

Waar knelt het schoentje?

De grootste uitdaging ligt in de balans tussen vaardigheden en kennis. Taalvakken zijn verschoven naar een pragmatische benadering, waarin leerlingen vooral moeten communiceren en teksten interpreteren, maar de rijkdom van taal, haar diepgang en culturele betekenis lijken op de achtergrond te zijn verdwenen. Wils benadrukt dat kennisoverdracht en culturele bagage juist cruciaal zijn voor het ontwikkelen van een diepgaande liefde voor taal. Hij herinnert aan het belang van iconische werken, zoals Les Misérables en Van den vos Reynaerde, die leerlingen niet alleen toegang geven tot literatuur, maar ook hun algemene ontwikkeling stimuleren.

Het huidige gebrek aan structuur in de leerplannen zorgt er volgens Wils voor dat veel van deze waardevolle inhouden afhankelijk zijn van de goodwill en kennis van individuele leraren. Dit leidt tot ongelijkheid tussen leerlingen en scholen, waarbij sommigen wel worden blootgesteld aan klassieke werken, terwijl anderen deze kans missen.

Wils roept op tot meer helderheid en structuur in de taalvakken. Hij pleit voor een curriculum dat zowel kennis als vaardigheden omvat, zodat iedere leerling de kans krijgt om de wonderen van taal te ontdekken. Hij stelt dat we taal niet alleen als een instrument moeten zien om te communiceren, maar dat we ook haar schoonheid en culturele waarde moeten erkennen. Taal is immers een belangrijk onderdeel van ons leven en onze maatschappij. 

Komaan mevrouw Demir, yes you can!

Bij volgende hervormingen van het curriculum in het lager en secundair onderwijs moeten we daarom een betere balans vinden. We moeten ruimte maken voor literatuur, voor woordenschatuitbreiding, en voor culturele context, zodat leerlingen niet alleen vaardig worden in communiceren, maar ook geïnspireerd raken door de kracht van taal.

Onze gloednieuwe minister van onderwijs komt zelf uit een migrantengezin en weet dus maar al te goed wat het belang is van het beheersen van de Nederlandse taal in onze maatschappij. #nopressure #hogeverwachtingen

Mijn mening

Ik ben het natuurlijk in grote lijnen eens met de inhoud van dit artikel maar de hele problematiek afschuiven op de curricula vind ik toch kort door de bocht. Als leerkracht Nederlands bepaal je nog altijd zelf hoe je je lessen invult en welke middelen je inzet om eindtermen te behalen, niet? 

Standaard.be. (2023, September 11). We moeten onze kinderen weer de liefde voor taal bijbrengen. De Standaard. Link naar het volledige artikel




Reacties

Populaire posts van deze blog

Intermezzo: dan toch een korte voorstelling!

Wat is het antoniem voor 'chiklit'?

Hoofddoekenverbod GO!