Het belang van voorlezen voor alle leeftijden
Het belang van voorlezen voor alle leeftijden
Martijn Dentant steekt in zijn artikel meteen van wal met een citaat van Tom Lanoye:
"Het belangrijkste is dat je in de lessen Nederlands dingen ontdekt. Dat je wordt meegenomen op een dolle tocht door de taal. Mijn leraar was een fantastische leraar, die zich van de verplichte leeslijst weinig aantrok. En hij las veel voor: héérlijk. Dat mogen ze van mij verplichten in het middelbaar onderwijs: een vast voorleesuur, bij voorkeur op vrijdagnamiddag. De leraar moet amper iets voorbereiden, en de leerlingen hoeven geen notities te nemen, want de leerstof wordt niet getoetst. Ze kunnen alleen maar luisteren en wegdromen, maar ze zullen er geweldig veel van opsteken." (Tom Lanoye in De Morgen, 1 oktober 2022)
CRISIS IN LEESLAND en DE KRACHT VAN EEN STEM
We worden ermee om de oren geslagen:'Het gaat niet goed met de leesvaardigheid van de Vlaamse en Nederlandse jongeren'
NIEUW LESMATERIAAL
Martijn Dentant eindigt zijn artikel met handige tips rond voorleesmateriaal voor leerkrachten Nederlands.
Zo heeft de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren bijvoorbeeld leermiddelen ontwikkeld voor vijf klassiekers uit de literaire canon. Deze tools helpen je om samen met je leerlingen op een zinvolle en relevante manier in een tijdloze tekst te duiken.
Je kan bv. kiezen uit:
- Titaantjes: een twintigste-eeuws verhaal van Nescio over een groepje idealistische jongeren die dromen van een groots en meeslepend leven, maar uiteindelijk allemaal in de burgerlijkheid vervallen.
- Reynaert de vos: een middeleeuws dierenepos over de sluwe vos Reynaert, die met zijn listen en leugens alle andere dieren te grazen neemt.
Het leermateriaal bestaat uit een pdf die je kan downloaden, met daarin:
- Een volledige tekst (een 'hapklare' versie om in enkele sessies volledig voor te lezen);
- Suggesties om met de leerlingen goede gesprekken aan te knopen over hun ervaringen en meningen bij het verhaal;
- Mogelijkheden om via creatief schrijven of andere muzische vormen zelf aan de slag te gaan.
Het leermateriaal is dankzij de open manier van werken, geschikt voor alle finaliteiten. Je kan het aanbod aanpassen aan het niveau en de interesses van je leerlingen.
Zo geef je je leerlingen op een toegankelijke manier de kans om kennis te maken met meesterwerken uit de Nederlandstalige literatuur.
Wat kan je daar nog aan toevoegen
Als veelvuldig gebruikt 'levend luisterboek' voor eigen gezin, kan ik alleen maar zeggen dat voorlezen bovenal een band schept tussen de lezer en de luisteraar. Dat is niet alleen zo binnen de huiselijke sfeer, maar evenzeer op school. Niet alleen kleine kinderen genieten ervan, ook grote(re) mensexemplaren kan je zien wegdromen bij een goed verteld verhaal. Toen Riadh Bahri een tijdje geleden tijdens een lezing zijn boek, Uit de kast in de kast voorstelde, heb ik mij althans geen seconde verveeld.
Wil je meer weten? Bezoek dan even www.literairecanonindeklas.be en ontdek het zelf!
Reacties
Een reactie posten