Begrijpend leesonderwijs in de basisscholen kwaliteitsvol?
Begrijpend leesonderwijs in de basisscholen kwaliteitsvol?
Het rapport 'Begrijpend leesonderwijs in de basisscholen kwaliteitsvol?' (zie bron en link onderaan) biedt
een grondige analyse van de huidige staat van begrijpend leesonderwijs in
Vlaamse basisscholen. Het onderstreept de noodzaak van een coherente en
effectieve aanpak om de achteruitgang in leesvaardigheid en leesmotivatie onder
leerlingen aan te pakken. Hoewel het rapport waardevolle inzichten en
aanbevelingen bevat, roept het bij mij ook enkele kritische vragen op over de
praktische implementatie van deze aanbevelingen in de dagelijkse
onderwijspraktijk. Ik heb bewust voor dit specifiek rapport gekozen omdat, naar
mijn mening, ‘het probleem’ wel degelijk reeds begint in het lager onderwijs.
Tekortkomingen in de praktijk
Het rapport benadrukt het belang van een
doordachte leesdidactiek en systematischeWat mijn jongste zoon (8) dit jaar
allemaal las, maar heeft hij ook alles
begrepen?
opvolging van leesprestaties. Echter,
mijn persoonlijke ervaring met mijn 8-jarige zoon (en 2 iets oudere kinderen die
ondertussen in het middelbaar onderwijs schoollopen), illustreert een
duidelijke discrepantie tussen theorie en praktijk. Hoewel mijn zoon van 8 veel
leest, vaak informatieve boekjes, wordt er na het lezen op school niet verder
op ingegaan. Het is voor hem (en voor heel de klas) meer een wedstrijdje om
zoveel mogelijk te lezen maar het effectief begrijpen van de teksten wordt niet
nagegaan. Als ik hem zie lezen (en hij leest snel) en dan hoor zeggen, “voila
klaar”, en hem dan vraag me enkele details over het boekje te vertellen, dan
kan hij dat vaak niet. Ik vraag hem dan het boekje een 2de keer te lezen
en natuurlijk leest hij, deze keer met in het achterhoofd dat ik hem weer
enkele vragen zal stellen, aandachtiger. Natuurlijk kan hij dan telkens wel
antwoorden op mijn vragen. Dit betekent dat de essentiële stap van
begripstoetsing ontbreekt.
Het feit dat hij vaak snel door de boekjes gaat
zonder de inhoud daadwerkelijk te begrijpen, toont aan dat de huidige methoden
voor begrijpend lezen tekortschieten in hun doelstellingen. Ik kan natuurlijk
alleen maar spreken uit eigen ervaring en de lagere school waar mijn 3 kinderen
allemaal basisonderwijs volgen of volgden.
Gebrek aan diepgang in leesactiviteiten
In het
rapport wordt aanbevolen om leesstrategieën te onderwijzen en leerlingen actief
te betrekken bij het lezen. Desondanks wordt in de praktijk vaak alleen
geregistreerd dat een boekje gelezen is, zonder enige vorm van diepgaande
bespreking of evaluatie. Dit leidt tot een oppervlakkige benadering van lezen
en zo wordt het hele gegeven meer een ‘moetje’ dat de leerlingen zo snel
mogelijk van de to-do lijst willen hebben, dan een doelgericht, leuk ‘magje’
zoals er in sommige scholen naar verwezen wordt. Het doel van begrijpend lezen
is niet alleen om te lezen, maar om de inhoud te begrijpen en te
internaliseren. Het huidige systeem in het lager onderwijs lijkt dit doel nog
niet volledig te ondersteunen.
Motivatie en begrip
Het rapport
legt een sterke nadruk op leesmotivatie en het gebruik van betekenisvolle
teksten. In de realiteit blijkt echter dat kinderen vaak verplicht zijn om ‘te
lezen’, vaak moet er ook gekozen worden uit een leeslijst, zonder dat er
rekening wordt gehouden met hun interesses wat hun leesplezier zou stimuleren.
Dit zal niet alleen de leesmotivatie ondermijnen, maar ook het effectieve
begrijpend lezen belemmeren. Het rapport zou meer aandacht kunnen besteden aan
hoe motivatie en begrip in de praktijk beter geïntegreerd kunnen worden. Lezen
is een persoonlijke activiteit en moet afgestemd zijn op de lezer in kwestie en
hier moet vanaf heel jonge leeftijd op ingezet worden. Je gaat toch ook niet
naar de bioscoop om in het wilde weg een film te zien. Je kiest een film met
een thema of genre dat je ligt, al is het maar de filmposter die je intrigeert,
daar begint de hele persoonlijke ervaring en motivatie.
Rol van de leerkrachten
Een
belangrijk punt dat het rapport maakt, is de noodzaak van
lerarenprofessionaliteit en hun rol in het begrijpend leesonderwijs. Mijn
ervaring is dat leerkrachten in het basisonderwijs - meer ondersteuning of
training kunnen gebruiken om effectief leesbegrip te bevorderen. Leraren moeten
worden uitgerust met de juiste tools en methoden om niet alleen het lezen te
stimuleren, maar ook om de leesvaardigheid en het begrip van hun leerlingen
effectief te monitoren en te verbeteren. Waarom wordt er vanaf het begin van de
schoolcarrière geen rapport bijgehouden van elke individuele leerling, een
rapport waarin evoluties in persoonlijke groei, interesses, hobby’s etc.
bijgehouden en waarom worden leeslijsten niet gepersonaliseerd afgaande op dát ‘volgrapport’
en misschien kan een leraar of zelfs ‘een leescoach’ dan wel leesmaterialen
afstemmen op elk individu? In dat rapport zou tevens rekening kunnen gehouden
worden met andere thema’s zoals bv. co-ouderschap. Tal van jeugdboeken zijn impliciet
voor of rond een bepaald thema geschreven, als je als jongere toevallig
worstelt met een bepaald thema, dan zou het toch wel zeer handig zijn als dat
een leerkracht gepersonaliseerd leesadvies kan voorschotelen. We hebben een
medisch dossier zodat elke dokter weet waar hij aan toe is als we consultatie
komen, ik heb nu mogen ervaren dat sommige kinderen een tuchtrapport hebben dat
hen volgt zodat elke leerkracht weet wat er zich tijdens andere vorige heeft
afgespeeld, maar een rapport met een positieve insteek dat de persoonlijke
interesses en evolutie van elke individuele leerling volgt, waarop
leesmaterialen zouden kunnen afgestemd worden, bestaat bij mijn weten niet en
zou best wel een meerwaarde kunnen zijn in het onderwijs.
Conclusie
Het rapport biedt waardevolle richtlijnen en aanbevelingen voor het verbeteren
van het begrijpend leesonderwijs. Echter, blijft het naar mijn mening vaag naar
implementatie toe en de praktijk vereist meer aandacht en ondersteuning. Er
moet een systematischere aanpak komen om ervoor te zorgen dat het leesonderwijs
niet alleen gericht is op kwantiteit, maar ook op kwaliteit. Zonder deze focus
blijft het risico bestaan dat kinderen lezen als iets verplicht blijven ervaren,
wat uiteindelijk het doel van begrijpend lezen ondermijnt.
Onderwijsinspectie, Tielemans, E. Al., T’Sas, Dockx, E. Al., Houtveen, E. Al., Rand Reading Study Group, Merchie, E. Al., & Castles, E. Al. (2020). Begrijpend leesonderwijs in de basisscholen kwaliteitsvol? In L. Viaene inspecteur-generaal, ONDERWIJSINSPECTIE. https://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/2022-06/voi_200318-Rapport_begrijpend_lezen_bao.pdf
Reacties
Een reactie posten