Hoofddoekenverbod GO!
Waarom ik de commotie rond het dragen van een hoofddoek niet begrijp
De heisa rond het dragen van een hoofddoek in het onderwijs....Waarom zou een kledingstuk,dat voor velen een uiting van hun identiteit en geloof is, zo’n groot probleem moeten zijn? In een samenleving die diversiteit en inclusie hoog in het vaandel draagt, zou het dragen van een hoofddoek moeten worden gezien als een recht, niet als een discussiepunt.
Het dragen van een hoofddoek is voor veel mensen een essentieel onderdeel van hun culturele en religieuze identiteit. Door dit te verbieden of te problematiseren, creëren we onnodige verdeeldheid en discriminatie. Het is belangrijk dat we de vrijheid van religieuze expressie respecteren en erkennen dat het dragen van een hoofddoek niemand schaadt.
!!HET IS EEN HOOFDDEKSEL!!
Ik ben zelf een fervent 'pettendrager', al van in mijn vroege jeugdjaren droeg ik in mijn vrije tijd steeds een pet en die gewoonte is gebleven. Voor mij is dat dus waarschijnlijk een reden waarom ik dit een banaal onderwerp vind en waarom het mij persoonlijk zo stoort dat er zoveel aandacht en energie aan verspild wordt. Een hoofddeksel, lekker makkelijk, geen gedoe met bad hairdays, in mijn geval geen religieuze betekenis maar wel een deel van mijn identiteit. Dus vind ik het nu reeds jammer dat ik leerlingen, áls ik ooit voor de klas kom te staan, voor 'de regels rond het dragen van hoofddeksels' zal moeten laten buigen. Dus bij deze....mij stoort het in de verste verte niet wanneer iemand een hoofddeksel draagt in welke context of met welke achterliggende reden dan ook.
We zouden die energie beter richten op de echte uitdagingen binnen het onderwijs, zoals het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, het aanpakken van lerarentekorten, en het bevorderen van een inclusieve leeromgeving voor alle studenten. Het dragen van een hoofddoek heeft geen invloed op de leerprestaties of de veiligheid op school, dus waarom maken we er zo’n groot probleem van?
Bovendien leert het toestaan van religieuze en culturele symbolen op scholen jongeren om in een diverse samenleving te leven en te werken. Het bevordert begrip, tolerantie en respect voor verschillende achtergronden en overtuigingen. Dit zijn belangrijke waarden die we onze kinderen zouden moeten bijbrengen.
In plaats van te focussen op wat iemand draagt, zouden we onze aandacht moeten richten op het bevorderen van een inclusieve en respectvolle samenleving. Laten we de vrijheid van expressie omarmen en ervoor zorgen dat iedereen zich welkom en geaccepteerd voelt, ongeacht hun religieuze of culturele achtergrond.
Kortom, de commotie rond het dragen van een hoofddoek in het onderwijs is naar mijn mening onnodig en contraproductief.
belga. (2024, May 16). Hoofddoekenverbod GO! is niet in strijd met godsdienstvrijheid, zegt Europees Hof. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20240516_94742801
Dag David
BeantwoordenVerwijderenOok als niet-pettendrager ben ik het (bijna) volledig eens met wat je schrijft. Het al dan niet dragen van een hoofddoek heeft geen effect op het boeken van leerwinst en het vormen van jongeren tot verantwoordelijke burgers, wat uiteindelijk toch de essentie van het onderwijs zou moeten zijn.
Enkel en alleen wanneer de hoofddoek gedragen wordt als teken van onderdrukking zou ik er morele bezwaren tegen opwerpen. Maar in de verhalen die ik gelezen heb van en over vrouwen die een hoofddoek te dragen, kon ik geen ondertoon van onderdrukking vinden. Wel, zoals je schrijft, een teken van identiteit en religieuze/culturele expressie. Zou het geen debat zijn dat moet dienen om de aandacht af te leiden van de echte problemen?
Voor mezelf plaats ik het dragen van een hoofddoek in de klas nog wel op een ander niveau dan het dragen van een pet of een muts. Net omdat er die religieuze en culturele dimensie bij komt kijken. Ik ben dan ook van oordeel dat het dragen een pet of muts, in tegenstelling tot een hoofddoek, niet thuishoort in de klas. Maar ik denk dat het schoolreglement daar een belangrijkere rol in moet spelen dan het Europees hof voor de Rechten van de Mens.
Groeten
Gert