RECENSIE: AI in het onderwijs: Wat doen we er (letterlijk en figuurlijk) mee?
Op 14 november 2024 woonde ik het onderwijscafé 'Generatieve AI in het onderwijs' bij in Thomas More Vorselaar. Met Barend Last als spreker werd een boeiende mix van praktische tips en kritische reflectie, maar ook, met vaak een humoristische insteek, inspirerende ideeën aangeboden. De sessie was gericht op leerkrachten, studenten in het hoger onderwijs en onderwijsprofessionals, met als doel het bewust en verantwoord inzetten van AI in de klas.
Kansen
en uitdagingen
Last ging ook in op de beperkingen van AI, zoals vooringenomenheid in de data waarop het is getraind.
Het resultaat?
Steeds dezelfde stereotiepe, oudere, blanke man.
Volgens Last is het cruciaal dat zowel docenten als leerlingen bewust leren omgaan met deze biases en leren deze kritisch te benaderen.
Praktische werkvormen en reflectie
Een
belangrijk onderdeel van de sessie was het aanbieden van praktische werkvormen.
Last deelde ideeën zoals:
Tekstanalyse:
- Leerlingen laten samenwerken om AI-gegenereerde teksten te verbeteren.
- Zelf denk ik dan niet alleen aan
verbeteren van gegenereerde teksten, maar AI in te zetten als schrijfhulp.
Laat AI bijvoorbeeld een inleiding schrijven en laat de leerlingen dan zelf
het midden en slot schrijven.
- Differentiatie: Het inzetten van AI om
gepersonaliseerde vragen en opdrachten te genereren.
De sessie sloot af met een vragenronde, maar deze had volgens mij efficiënter gekund. Door kleinere discussiegroepen aan te moedigen (het publiek zat aan tafels in groepjes van een achttal personen), had meer interactie en verdieping plaats kunnen vinden. Laat de mensen aan die tafels een korte discussie voeren i.p.v. een enkeling een irrelevante vraag te laten stellen, of eerder veralgemenende opmerkingen te maken, zoals: "Worden we niet allemaal te asociaal met al die internettoestanden? Er zijn nog nooit zoveel depressieven geweest."
Persoonlijke
indruk
Wat mij
bijbleef, was Lasts oproep om AI niet te bannen, maar het te leren benutten. Hij zei
treffend: "Leerkrachten moeten hun werkproces aanpassen." Deze
uitspraak zet je aan het denken over hoe AI op een constructieve manier kan
bijdragen aan het onderwijs. Tegelijkertijd blijft kritisch denken essentieel,
vooral in een tijd waarin de betrouwbaarheid van informatie soms moeilijk te
beoordelen is.
Ik waardeer
ook de aandacht voor de milieudiscussie rondom AI. Hoewel AI inderdaad een aanzienlijke hoeveelheid energie vraagt...draaien al die datacenters sowieso al niet op volle capaciteit voor het mondiaal online verkeer? Waarom is AI hier plots dé boosdoener, terwijl er over andere toepassingen, simpelweg e-mail bijvoorbeeld, geen woord gerept wordt? Innovaties
binnen de sector richten zich bovendien op energie-efficiëntie, wat toch
enigszins geruststellend is. Zoals de Wall Street Journal (2023)
aangeeft, ontwikkelen technologische bedrijven voortdurend nieuwe methoden om
het energieverbruik van AI te verminderen, zonder de functionaliteit van deze
systemen aan te tasten.
Het
onderwijscafé bood een inspirerende ervaring waarin theorie en praktijk hand in
hand gingen. De balans tussen concrete tips en ruimte voor kritische reflectie
maakte de sessie zeer interessant. Deze lezing is zeker een aanrader voor iedereen die
meer wil leren over de mogelijkheden en uitdagingen van AI in het onderwijs.
Bronnen:
- Wall
Street Journal. (2023). Can Innovation Curb AI's Hunger for Power?
Retrieved from https://www.wsj.com/articles/can-innovation-curb-ais-hunger-for-power-e9c3d8bc
- Schouwenburg, F. (2023,
November 14). Chatten met Napoleon: praat met leerlingen over wat AI met
ons doet. Kennisnet. Retrieved from https://www.kennisnet.nl/opinie/chatten-met-napoleon-bijna-onethisch-om-niet-met-leerlingen-te-praten-over-hoe-je-omgaat-met-technologie/
- Onderwerp: Sessie CBZ2 21-11-2024. (n.d.). https://thomasmore.instructure.com/courses/40718/discussion_topics/468941
Reacties
Een reactie posten