Van den vos, een ram, een haas en… een aap?!
Van den vos die amoc maecte
![]() |
Frank als Koning Nobel, maar in deze voorstelling gewoon 'Leeuw' |
Eerlijk? Ik had geen idee waar mij aan te verwachten.
Ik wist zelfs niet dat Frank Focketyn erin meespeelde, wat op zich voor mij al reden genoeg had geweest om naar deze voorstelling te gaan.
Maar goed, daar zat ik dan, in Cultuurhuis Corso in Berchem, tussen een gezellige bende collega-studenten Nederlands, klaar voor een eigentijdse bewerking van Van den vos Reynaerde.
Middeleeuws dierenepos, zeg je? Wacht...
Van tekst naar tekstmachine
Wat me het meest van mijn sokken blies? De acteurs die in razend tempo schakelden tussen personages. Inge Paulussen sprong eruit – en niet enkel letterlijk. De manier waarop zij van een onnozele ram met Limburgs accent switchte naar een hyperactieve
haas die halve pagina's slamtekst uitspuwde, was ronduit fenomenaal.
Je hoorde het publiek een collectieve 'wauw' denken.
En ik dacht alleen maar: leer die tekst maar eens uit je hoofd.
Van originele passages tot satire tot slapstick
![]() |
Vos en Wolf |
De voorstelling balanceerde heerlijk tussen poëtische ernst en absurde humor. Er zaten scènes in waarbij je dacht: “Oké, dit is bijna Shakespeare,” gevolgd door een beer die zich vastzet in een boom op zoek naar honing en een kat die verblind terugkomt van een queeste. Voeg daar een paar krakkemikkige volksdansjes aan toe en je had een bizarre, maar onweerstaanbare cocktail van stijlen. En dat werkte. Echt.
Finale met een knal – letterlijk
Als je dacht dat het niet zotter kon, kwam plots Jonas Leemans het publiek ingestormd. Als… een aap. Juist ja. Geen flauw idee wat die daar precies deed – dat beest zit niet in de originele Reynaert – maar man, wat een intens moment. Hij sprong letterlijk het publiek in, brulde alsof z’n leven ervan afhing, en voor je het wist, stonden de spots zo fel in je gezicht en kreeg je een geluid te horen dat recht 'out of space' leek te komen en dan... zwart en stilte. Wat een intens einde... over immersive theatre gesproken.
Kunstenaars in het wild
Na afloop bleek trouwens half cultureel Vlaanderen in de zaal te zitten. Warre Borgmans hier, Pieter Embrechts daar, en natuurlijk Dimitri Leue, de geestelijke vader van dit stuk, die kwistig schouderklopjes en felicitaties kreeg, en terecht.
Ik ben niet gauw starstruck, maar dit was toch wel een mooie collectie creatievelingen op een hoopje.
Meerwaarde? Absoluut
Is dit iets om met leerlingen te gaan bekijken? Niet voor de eerste graad, denk ik. Maar de derde graad? Zeker weten. Taalspel, actualiteit, satire, ritme, stijl… én een subtiele spiegel voor onze samenleving. Het is een voorstelling die je niet zomaar ondergaat; je wordt letterlijk meegezogen.
Dag David
BeantwoordenVerwijderenIk vind het prachtig om jouw ervaring van de vos, de leeuw en de rest van de bende te lezen. Zoals je in mijn blog kan lezen heb ik ook erg genoten van het totaalplaatje: het stuk én het gezelschap! Zalig om te lezen hoe je de wissels van de stemmen, accenten en rollen beschrijft, en vooral ook het indrukwekkende (bijna traumatiserende) optreden van de aap. Haha! Heerlijk! Het was super snel, enorm gevarieerd en belachelijk leuk om naar te kijken. Als liefhebber van een goed potje humor ben ik ook zeker niet op mijn honger blijven zitten. Het was een fantastische avond. op naar meer van die fijne voorstellingen!
Groetjes Els