Een musical, opera of toneelvoorstelling...

 Een musical, opera of toneelvoorstelling... 

...ook al vind ik alle drie zeker de moeite om te bezoeken, kreeg ik in alle eerlijkheid niet meer bij in de planning. Mijn oudste zoon is een getalenteerd muzikant dus de laatste weken heb ik veel van mijn weinige vrije tijd opgeofferd om hem naar al zijn openbare eindexamens,slottoon-momenten, optredens te voeren en er als trotse vader in het publiek te zitten. Maar wat hij allemaal laat zien en horen valt zeker onder de noemer 'cultuur'. 

Zo was vorige week druk gevuld met o.a. Cultuurcafé, georganiseerd door 't Heilig Graf in Turnhout waar hij voltijds muziekonderwijs volgt als percussionist (drums, marimba, pauken, xylofoon, vibrafoon, oh ja en ook nog bassist. 


         


         

Van 't Heilig Graf naar de AMWD Geel en naar zaal 'De Zoerla' en...

Tijdens deze voorstelling stond hij achter de marimba met een werk dat ze samen gecomponeerd hadden met telefoon-ringtones als insteek.  
                                                       
                                    

Nog tien fragmenten zou ik kunnen posten en volgende week nog eens evenveel want zijn agenda (en de mijne dus ook) staat nog t.e.m. einde schooljaar vol met optredens. En jullie als lezer zijn natuurlijk niet de trotse papa die ik ben en is dit natuurlijk allemaal ook een pak minder interessant om lezen, luisteren of te zien dan voor ons als ouders. 

Van muziek een sprongetje naar begrijpend maar vooral ook geïnteresseerd lezen! 


Ik ga het dan ook over een andere boeg gooien en in dit blogbericht even in het daglicht zetten hoe belangrijk het is dat kinderen, jongeren zich volledig kunnen ontplooien in iets wat hun écht interesseert. Zo haalde ik tijdens één van onze lessen Nederlands 2 onlangs al eens aan dat wij een 'lezersgezin' zijn, en het goede voorbeeld proberen te geven door zelf veel te lezen en onze kinderen aan het lezen te krijgen en te houden. En laat dát nu net met deze muzikant-zoon van me een groot probleem geweest zijn. Hij las echt tegen z'n zin, tot wij, net als met zijn schoolrichting (hij komt van STEM-engineering), hem in de juiste leesrichting stuurden. Zijn interesse is voor de volle honderd procent muziek maken en componeren:  raadt eens welk soort boeken we aan hem verkocht zouden kunnen krijgen. Boeken over muziek natuurlijk: (auto)biografieën van zijn voorbeelden in de muziekwereld, boeken over muziekstijlen, over achtergronden van songteksten. 

In een ander blogbericht ga ik hier verder op in en deel ik mijn kritische reflectie over een rapport dat het thema 'begrijpend lezen in basisscholen' aankaart. 

Dit bericht rond ik af met nog een laatste fier solo-applaus voor Marnik en hoe hij zijn toekomst nu netjes en gedreven zelf uitstippelt, weliswaar na enig gezoek en 'verlorengeloop' van zijn kant en enige sturing van onze kant als ouders. En dan verwijs ik graag naar mijn blogbericht - Begrijpend leesonderwijs in de basisscholen kwaliteitsvol? - waar ik verder inga op het belang van geinteresseerd lezen bij kinderen.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Intermezzo: dan toch een korte voorstelling!

We moeten onze kinderen weer de liefde voor taal bijbrengen

Heer van de vliegen, AKA, Lord of the flies